Wednesday, October 05, 2005

برنامه های لینوکس

برنامه ها ی مورد استفاده در لینوکس

همانطور که مادر ویندوز دارای برنامه های متفاوتی هستیم و بوسیله آن احتیاجات خود را بر آورده می کنیم د رلینوکس هم دارای این برنامه هستیم مثلا ما در ویندورز دارای برنامه ای به نام photoshop هستیم که بوسیله آن عکس های خود را ویرایش می کنیم .

در لینوکس هم این برنامه ها وجود دارند ولی مخصوص به لینوکس می باشند و فقط در محیط لینوکس قبل اجرا هستند . پس اگر ما به برنامه های مخصوص لینوکس احتیاج داشتیم باید آن را به دست بیاوریم یکی از را ه ها این است که به اینترنت سری بزنیم و برنامه مورد نظر را به دست بیاوریم و سپس نصب کنیم . یک راه دیگر این است که معمولا توزیع کنندگان لینوکس برنامه های لازم و ضرور ی را همراه CD لینوکس قرار می دهند و شما می توانید آنها را نصب کرده و استفاده کنید.

من در این مقاله سعی می کنم تعدادی از این برنامه ها را برای شما معرفی کنم تا اگر جایی اسم آنها را شنیدید برایتان نا آشنا نباشد .

Gimp : این برنامه شبیه برنامه Photoshop ویندوز می باشد و همان کار هایی را که فتوشاب انجام می دهد این برنامه نیز برای شما انجام مید هد و یک برنامه ویرایش عکس بسیار قوی است از این برنامه در اکثر دوربین های دیجیتال قوی استفاده می شود و طرفداران آن در حال زیاد شدن هستند . البته محیط آن تا اندازهای با فتوشاپ تفاوت دارد و برای کسی که مدت های طولانی با فتوشاب کار کرده است تا اندازه ای نا آشنا می باشد که پس از مدتی عادت می کند و از آن لذت می برد البته یک نسخه جدید هم تازه گی درست شده است به نام Gimpshop که از همه لحاظ شبیه به فتوشاب می باشد حتی از لحاظ قیافه و د ر نتیجه عده زیادی می توانند از آن استفاده کنند عده ای که کار کرده اند از این برنامه راضی بوده اند و مهمترین ویژه گی آن رایگان بودن آن می باشد.

Mplayer : یکی از برنامه های قوی برای گوش دادن به موسیقی مورد علاقه و دیدن فیلم های به یاد ماندنی می باشد و اکثر فرمت های ویدیویی و صوتی را پشتیبانی می کند و هم در محیط متنی و هم در محیط گرافیکی قابل اجرا است و کا ر با آن به آسانی و راحتی می باشد .البته برای بعضی از فرمت ها باید codec های لازم را دانلود کرده و نصب کنید یا در مسیر مناسب آن قرار دهید وقتی با آن کار کنید به قدرت آن و زیبایی آن پی خواهید برد.

Xine : یکی دیگر از برنامه های قوی و معروف برای multimedia و پخش صوت و تصویر این برنامه می باشد شما به راحتی با این برنامه می توانید فیلم های مورد نظر خو را ببینید و موسیقی گوش کنید با این برنامه به راحتی می توانید DVD را هم ببینید و چون رابط گرافیکی آن نصب می شود کار کردن با آن راحت و آسان است البته برای پشتیبانی از تمام فرمت های موجود باید codec های مر بوطه را دانلود ونصب کنید و در توزیعی مانند دبیان این codec ها همراه این توزیع وجود دارد و فقط شما باید آن را نصب کنید . لذت ببرید .

Gaim : اگر به دنبال یک برنامه قوی برای چت کردن در اینترنت می باشید این برنامه بهترین گزینه است . شما می توانید با این برنامه بدون داشتن Yahoo Messenger و Msn messenger و Aol Messenger و چند برنامه دیگر که برای چت کردن استفاده می شوند فقط با این برنامه به انواع چت مشغول شوید و تمام مسنجر های خود استفاده کنید البته به تازه گی نسخه ای مخصوص ویندوز هم درست شده و در حال استفاده می باشد می توان گفت این برنامه یک messenger چند کار ه است.

Open Office : اگر دنبال برنامه ای مانند آفیس میکروسافت می گردید این برنامه بهترین انتخاب است شما تمام قسمت های آفیس میکروسافت مانند word , excel , access , FrontPage , outlook را می توانید در مجموعه Open Office می توانید پیدا کنید البته با اسامی دیگری و تمام کارایی هایی را که شما از مجموعه آفیس انتظار دارید در این برنامه وجود دارد مهمترین ویژه گی این برنامه حجم کم آن در مقایسه با آفیس میکرو سافت و اکنون در حال گسترش است به طوری که در حال حاضر نسخه مخصوص به ویندوز آن منتشر شده و عده زیادی از آن استفاده می کنند و مهمتر اینکه این برنامه رایگان است.

Fire Fox : اگر به دنبال برنامه برای جستجو در اینترنت می باشد و می خواهی که خیالتان راحت باشد که مبادا کرمی وارد سیستم تان شود یکی از بهترین گزینه این برنامه می باشد این مرور گر در سال های اخیر ثابت کرد که قابل اطمینان تربیتی از IE میکروسافت می باشد و به راحتی جلوی هرزنامه ها را می گیرد این محصول یکی از بهترین محصولات ارائه شده در زمینه اینترنت در سال 2005 بود ه و تعداد شکاف ها و ضعف های امنیتی که باعث می شود هکر ها و دیگران بتوانند به راحتی سیستم شما مورد تهاجم قرار دهند در این برنامه به نهایت کم است و این ثابت شده است این برنامه در زمانی کوتاه بارها دانلود شده و مورد استفاده قرار گرفته است و چون کد های آن در دسترس است به راحتی ایراد گیری شده و در اختیار دیگران قرار گرفته است . این برنامه واقعا غوغایی را در گردش اینترنت به وجود آورد .

K3B : اگر دنبال برنامه قوی کارآمد و زیبا برای رایت انواع CD و DVD هستید این بر نامه بهترین است کار با آن راحت و جذاب می باشد و بهترین کارآیی را برای سیستم شما به ارمغان می آورد . و اکثر کار های را که شما از برنامه های مانند nero , clone , roxio انتظار دارید رد این برنامه قابل مشاهده است و واقعاً قوی است اگر Nero به خوبی کار نمی کند سری به این برنامه بزنید و آن را امتحان کنید .

Abi word : یک برنامه قوی برای نوشتن و تایپ کرد و برنامه ای شبیه open office writer که دارای امکانات زیادی می باشد و شما می توانید فایل تایپ شده خود را به راحتی به PDF تبدیل کنید.

KuickShow : یک برنامه قوی برای دیدن عکس و تصویر هم دارای رابط گرافیکی است و هم دارای رابط متنی . قدرت zoom خوبی دارد و کار :کردن با آن راحت می باشد.

D4X : اگر به دنبال برنامه ای قوی و پایدار برای دانلود فایل های مورد نظرتان از اینترنت هستید و اگر چنانچه اینترنت قطع شد دوباره بعد از وصل شدن بتواند دانلود را ادامه دهد این برنامه بکی از بهترین هااست و دارای رابط گرافیکی است و کار کردن با آن به آسانی می باشد .

Wget : یکی از قویترین برنامه برای دانلود فایل برنامه ها و حتی صفحات وب و وب سایت های مجاز می باشد و واقعاً قوی است و فقط در محیط متنی قابل اجرا است و بالاخره هر جور شده فایل مورد نظر شما را دانلود می کند بدون کمترین اشکال و نقص. این برنامه به همراه تمام توزیع ها نصب می شود و یکی از قدیمی ترین برنامه می باشد و کار با آن راحت و دلچسب است . ضریب آسیب دیده گی فایل های دانلود شده واقعاً پایین است.

3 Comments:

At 7:42 PM, Blogger Unknown said...

سلام دوست عزیز
شما چند تا اشتباه کوچیک در متن بلاگتون دارید
لینوکسی ها آدم های آزاد اندیشی هستند و به ندرت برنامه ای وجود داره که فقط رو لینوکس اجرا بشه
Gimp نسخه ویندوزی هم داره
VLC
KMPlayer و .....
تقریبا تمام برنامه های لینوکسی اینجوری هستند
حتی بازی های متن بازی مانند urbanterror هم اینجوریند
یعنی روی لینوکس - یونیکس و مکینتاش و حتی ویندوز قابل اجرا هستند

به شما پیشنهاد میکنم حتما به سایت http://www.ubuntu.ir سر بزنید

 
At 7:46 PM, Blogger Unknown said...

نکته دیگه اینکه رایگان بودن اونها مهم نیست
opensource و FreeSource به معنی رایگان نیست
به معنی آزادی و قابل اجرا بودن اونهاست

دلیل شما برای استفاده از لینوکس باید این باشه که هیچ قانونی رو برای کرک کردن برنامه ها نمیشکنید و همچنین در انجام کار هاتون آزادید و حق انتخاب دارید و نه اینکه رایگانه
redhat پولیه
mandriva باید خریداری بشه
و این اشتباهه که بزرگترین ارزش لینوکسی مانند ubuntu رایگان بودنش تلقی بشه

 
At 11:47 AM, Anonymous Rastapapulus said...

ممنون از مطلب خوبتون
امیدوارم موفق باشین

 

Post a Comment

<< Home

Web Counter
Hit Counter
web counter