Thursday, December 08, 2005

نکاتی مفید در لینوکس

هرگز نا‌امید نباشید، در راه یادگرفتن، هنوز وقت برای نا‌امید شدن دارید. اگر کمک می‌خواهید یا دوست دارید به جامعه دوستان لینوکس بپیوندید، The EasyLinuxGuid Forum را ببینید. یادتان باشد اکثر تنظیمات این صفحه مربوط بهKDE است. اگر می‌خواهید از یک window manager دیگر استفاده کنید صفحه Enlightenment را ببینید.

ایجاد آیکون‌های Desktop:

روی Desktop راست کلیک کنید و گزینه create new را انتخاب و بعد آنچه را که مایلید از منو انتخاب کنید –من اغلب از link to application استفاده می‌کنم برای اینکه بتوانم از رویDesktop برنامه‌ها را اجرا کنم. بعد مطمئن شوید که در قسمت execute از منو، به فایل اجرایی مورد نظر مسیر داده‌اید، سپس می‌توانید در برگ‌نشان اول آیکون دلخواه خود را یا با مسیردهی به آیکونی که ساخته یا دانلود کرده‌اید و یا آیکونی از لیست موجود، انتخاب کنید.

کسی به من پیشنهاد کرد که آیکون‌های خودم را (نه آنهایی که با نصب روی میزکار ایجاد شده‌اند) در یک دایرکتوری قرار دهم. این کار هم ساده است چراکه از قبل در دایرکتوری share یک فولدر به نام icons برای همین کار ایجاد شده است. من اکثر آیکون‌هایم را آنجا قرار داده‌ام.

Google و LinuxGoogle دوستان شما هستند:

من از این موتورهای جستجو به دفعات بی‌شمار استفاده کرده‌ام و واقعا کمک کرده‌اند. من Google را صفحه خانگی خودم کرده‌ام.

خلاق باشید!

.توزیع‌های لینوکس بی‌نهایت انعطاف‌پذیرند و همین، دلیل محبوبیت بسیار زیاد آنهاست

اینکه به عنوان یک تجربه جدید یک نسخه را برای خود اختصاصی کنید، بسیار هیجان انگیز خواهد بود. البته این خوب است که به دنبال تجربه‌های جدید باشید اما کارهای ابلهانه نکنید! دوباره نصب کردن هنر نیست. از همان اول خوب کار کنید.

منوی start را شفاف کنید:

می‌توانید منوی start‍ را با انتخاب زمینه‌های(Themes) مختلف شفاف کنید. برای این کار به control center بروید، look and feel و سپس style را انتخاب کنید. برای راحت‌تر شدن کار شما من تمام زمینه‌ها را امتحان کردم و فقط سه زمینه هستند که این ویژگی را دارند:KDEdefault و Keramik و Netstyle.

فعال کردن Numlock در هنگام boot:

شخصی در تالار گفتگو آنقدر مهربان بود که این نکته را به من هم یاد داد. برای فعال کردن کلید Number Lock، وقتی Red Hat آغاز شد، فقط کافی است به منوی K بروید و زیر Preferences، گزینه Peripheral و سپس Keyboard را انتخاب کنید. در قسمت Advanced با انتخاب یک گزینه می توانید Number Lock را فعال کنید. به همین راحتی.

اضافه کردن زمینه‌ها به KDE desktop:

برای انجام آن، تمام کاری که باید انجام دهید این است از سایت‌های freshmeat website و/یا kde-look.org دیدن کنید و هر زمینه‌ای را که دوست دارید انتخاب نمایید. بعد در منوی KDE، در قسمت control center، گزینه Theme Manager را انتخاب کنید. از آنجا روی دکمه Add کلیک کنید و مسیر آنجایی را فایل‌های زمینه را ذخیره کرده‌اید بدهید و همین طور یکی یکی آنها را به لیست Theme Manager اضافه کنید. از آن به بعد هرکدام از زمینه‌ها را که خواستید فقط از لیست انتخاب کنید. بعضی زمینه‌ها شامل چهار کاغذدیواری متفاوت مخصوص میزکارهای مختلف هستند، ولی بقیه برای همه میزکارها یک کاغذدیواری دارند. شما همچنین اگر بخواهید، می‌توانید کاغذدیواری را به دلخواه خود تغییر دهید.

طرح‌ آیکون‌ها، کاغذدیواری، Splashscreen و غیره:

برای جزئیات بیشتر به این سایت مراجعه کنید. من می‌توانم خیلی خوب توضیح بدهم اما راحت‌تر این است که اجازه دهیم خود سایت توضیح دهد!

عوض کردن صفحه login:

به اینجا بروید و تصاویر را در دایرکتوری دلخواه ذخیره کنید. بعد روی kde kicker کلیک کنید، سپس روی system settings، بعد login screen، بعد graphical greeter و در نهایت در پایین صفحه روی ‍‍install new theme کلیک کنید. به دایرکتوری که تصاویر را ذخیره کردید مسیردهی کرده و سپس آنها را نصب کنید. وقتی بار دیگر login کنید صفحه جدید را خواهید دید.

پیکربندی چاپگر:

اطمینان حاصل کنید که چاپگرتان در حین bootup روشن است. از آنجا که من پیکربندی چاپگر خودم را برای مثال می‌آورم، پس این، تنها یک راهنمای عمومی است که برای من کار می‌کند اما نمی‌توانم با اطمینان بگویم که برای شما هم جواب بدهد. اما برای یک آشنایی اولیه بد نیست. اگر برای شما جواب نداد شاید لازم باشد به سایت linuxprinting.org سری بزنید یا از CUPS استفاده کنید. به هر حال پیکربندی چاپگر Epson c40ux USB خودم را آغاز می‌کنم:

اول (تا جایی که در خاطرم هست به عنوان یک کاربر، اما شما شاید بخواهید به عنوان root این کار را انجام دهید.) وارد منوی KDE شدم و preference-system-printing manager را انتخاب و بعد روی آیکون add printer در گوشه سمت چپ بالای پنجره جدیدکلیک کردم – این مربوط به Red Hat 7.3 است. اگر از Red Hat 9 استفاده می‌کنید باید روی منوی KDE، بعد system settings، سپس printing، و در نهایت روی new کلیک کنید. سپس یک نام برای چاپگر خود وارد کرده و next را بزنید. لازم است که نام را در لیست، انتخاب کرده (معمولا dev/lp0/) و روی next کلیک کنید. در هر دو صورت، چه از Red Hat 7.3 استفاده کنید و چه از Red Hat 9، در صفحه بعد باید چاپگرتان را انتخاب کنید. در Red Hat 7.3 یادتان باشد که روی علامت + در کنار آن کلیک کنید و بعد نام درایور را انتخاب کنید. در Red Hat 9 فقط کافی است انتخاب کنید مدل چاپگر چیست و سپس خودش به طور اتوماتیک، درایور مناسب را برایتان انتخاب خواهد کرد. در پایین پنجره من ازGeneric UNIX LPD Print System استفاده کردم اما شما بر اساس چاپگرتان شاید باید انتخاب دیگری داشته باشید. بعد برای بررسی دوباره به قسمت system و بعد printer configuration رفتم. شاید برای شما لازم باشد که به طور دستی چاپگر را اینجا اضافه کنید اما تا آنجایی که به یاد دارم مال من بعد از انجام مراحل ذکر شده، آنجا بود. حالا چاپگر خیلی خوب عمل خواهد کرد. امیدوارم برای شما هم به اندازه من ساده بوده باشد.

اگر از Cups استفاده می‌کنید، باید این اطمینان را حاصل کنید که وقتی کامپیوترتان را روشن می‌کنید یا حداقل زمانی که می‌خواهید چاپ کنید cups در حال اجرا باشد.

چه طور به جای یک آیکون از تصاویر ذخیره شده پیش‌نمایش آنها را، ببینیم :

بسیار ساده، مرورگر فایل خود را (معمولا konquerer) باز کنید و بعد در منوی بالا، view را انتخاب کرده، سپس به قسمت preview بروید و کنار images یک علامت بزنید.

چگونه پارتیشن‌های استفاده شده را ببینیم:

یک ترمینال (konsole) باز کنید و بعد تایپ کنید df -h این فرمان نشان می‌دهد که چه پارتیشنی، چه چیزی روی سیستم نشان می‌دهد. کسی این را در تالار گفتگو به من یاد داد – متشکرم.

چه طور به پارتیشن‌های FAT32 ویندوز دسترسی داشته روی آنها بنویسیم:

قدم اول: در لینوکس یک دایرکتوری در هر جا و با هر اسمی که می‌خواهید بسازید. مثلا home/user/windows/

قدم دوم: برای تست آن، از طریق ترمینال به عنوان ریشه login کنید. (تایپ کنید su و بعد enter. سپس رمز عبور ریشه وارد کرده، دوباره enter کنید.). بعد تایپ کنید (من از مثال بالا استفاده می‌کنم.)

mount /dev/hda1 /home/user/windows

این فرمان به شما اجازه می‌دهد که تمام فایل‌های ویندوزی خود را در دایرکتوری ساخته شده ببینید. (من از hda1 استفاده کردم چون ویندوز من در اولین پارتیشن از اولین درایو قرار دارد. شما باید مال خودتان را بنویسید. مثلا hdb1 یعنی اولین پارتیشن از دومین درایو.) من پارتیشن اولم را هم روی درایو دوم mount کردم چون آن پارتیشن، جایی بود که من تمام فایل‌های mp3 خود را ذخیره می‌کنم. بنابراین یک دایرکتوری دیگر (home/user/winmusic) ساختم و خب، برای mount کردن آن درایو هم به عنوان ریشه در ترمینال تایپ کردم:

mount /dev/hdb1 /home/user/winmusic

قدم سوم: اگر می‌خواهید که لینوکس به طور اتوماتیک این درایوها را mount کندباید فایل etc/fstab/ را به عنوان ریشه عوض کنید. در وضعیت خودم، من یک ترمینال باز می‌کنم و از ویرایشگر pico هم استفاده می‌کنم. اما شما اگر دوست دارید که از اشاره و کلیک استفاده کنید آن کار را هم می‌توانید بکنید. اگر به استفاده از ویرایشگرها عادت دارید یا به nano علاقه دارید، می‌توانید به روش زیر عمل نمایید:

در ترمینال به عنوان ریشه تایپ کنید:

cd /etc

nano -w fstab

دکمه‌های ctrl + O را بزنیدو سپس backup. را به نام فایل اضافه کنید تا یک backup ایجاد کند.

بعد ctrl + X را بزنید.

بعد تایپ کنید:

nano -w fstab

خواهید دید که فایل fstab دوباره باز می‌شود. با فلش‌های بالا و پایین می‌توانید حرکت کنید. به انتها بروید و این خطوط را اضافه نمایید:

(با استفاده از دایرکتوری‌های مثال بالا)

dev/hda /home/user/windows/

dev/hdb1 /home/user/winmusic/

این به شما اجازه خواهد داد که فایل‌های ویندوزی را به عنوان کاربر ببینید، ولی اگر بخواهید به فایلها اضافه کنید یا روی آن دایرکتوری‌ها بنویسید باید به عنوان ریشه login کنید.

اگر می‌خواهید به عنوان کاربر هم بتوانید فایلها را اضافه کنید و یا روی دایرکتوری‌های FAT32 ویندوز بنویسید، به طریق زیر عمل کنید:

dev/hda1 /home/user/windows vfat user,uid=500,gid=500 0 0/

dev/hdb1 /home/user/winmusic vfat user,uid=500,gid=500 0 0/

این کار به شما امکان می‌دهد که روی این دایرکتوری‌ها بنویسید. تمام آنچه که نیاز است انجام دهید این است که اینها را به عنوان فایل fstab جدید ذخیره نمایید.

برای اینکه مطمئن شوید که idها 500 است، در ترمینال تایپ کنید id و اگر عددی غیر از 500 بود هردو uid و gid را عوض کنید.

برای فایل‌هایی که از ntfs پشتیبانی می‌کنند به سایت‌های زیر مراجعه کنید:

ntfs

ntfs

اگر می‌خواهید از ویندوز به فایلهای لینوکسی خود دسترسی داشته باشید اینجا را ببینید.

مهم: حتما پیش از ذخیره کردن حداقل یک خط خالی انتهای فایل fstab بگذارید.

خب همین بود! حالا بروید و لذت ببرید.

چه طور Hotkey بسازیم:

اینجا کلیک کنید تا یاد بگیرید!

چه طور برنامه‌ای را که پاسخی نمی‌دهد تمام کنیم:

ترمینال را باز کنید و تایپ کنید:

killall exactnameoftheprogram

چه طور desktop که به طور کامل یخ زده(total freeze) را بیدار کنیم:

دکمه‌های ctrl + alt + backspace را همزمان فشار دهید و دوباره login کنید.

چه طور حالت DMA را غیر فعال کنیم:

برای راهنمایی اینجا را کلیک کنید!

چه طور سرعت لینوکس را بهینه کنیم(مراحل ممکن است متفاوت باشد):

به منوی KDE بروید، بعد system و بعد service configuration را انتخاب کنید. دسته‌ای از سرویس‌ها را خواهید دید که انتخاب نشده‌اند. اگر روی اسم هر یک از آنها کلیک کنید به شما خواهد گفت که چه سرویسی ارائه می‌دهد و شما می‌توانید تصمیم بگیرید کدام را جدید انتخاب کنید یا به حالت انتخاب باقی بگذارید. انتخاب اینها کاملا بستگی به خودتان دارد. اگر اطلاعات بیشتری در این زمینه می‌خواهید در ترمینال، man را با نام سرویس دلخواه تایپ کنید. اگر اطلاعات مفیدی در آنجا نیافتید یادتان باشد که همیشه Google هست!

چه طور ظاهر ترمینال را پیکربندی کنیم:

من آدمهایی را دیده ام که ترمینالشان روی صفحه شفاف است اما خودشان نمی‌دانند چه طور این کار را کرده‌اند. من خودم وقتی که با افرادی مشغول صحبت در تالار گفتگوی Gentoo بودم، این را یاد گرفتم. اگر شما از Konsol در KDE استفاده می‌کنید تنها باید آن را باز کنید و روی settings، و سپس روی schema کلیک کنید و از لیست، هر نوعی را که می‌خواهید انتخاب نمایید. من الان از transparent Konsole استفاده می‌کنم. یادتان نرود که آنچه را که تغییر داده‌اید را ذخیره کنید در غیر این صورت دوباره به رنگ قبلی برمی‌گردد.

چه طور از Samba در لینوکس و ویندوز استفاده کنیم:

اولین کاری که باید بکنید این است که شبکه را در ویندوز پیکربندی کنید. مطمئن شوید که آن فایل‌ها نصب شده‌اند و سپس فولدرهایی را که می‌خواهید به اشتراک بگذارید، معین کنید و permission را روی آنها تعیین کنید. این کار را می‌توانید با راست کلیک روی آنها و بعد تنظیم اشتراک گذاری و permission انجام دهید. وقتی انجام شد شما باید reboot کنید. در لینوکس باید ببینید آیا samba نصب است یا خیر. شما می‌توانید samba را از samba download page دریافت کنید. زمانی که نصب شد، می‌توانید با بازکردن یک ترمینال (شاید اختیارات ریشه لازم باشد.) و تایپ کردن smbclient نگاهی به فولدرهای اشتراکی خود در ویندوز خود بیندازید. این کار لیستی از تمام فرمان‌ها را خواهد داد. برای اینکه مستقیما به فایلهای اشتراکی دسترسی یابید باید تایپ کنید:

smbclient -L remotehostname

و بدیهی است که به جای remotehostname، باید نام میزبان راه‌دور از ویندوز را تایپ کنید. مال من mainframe بود، پس تایپ کردم:

smbclient -L mainframe

اگر در اینجا از شما نام کاربری و رمزعبور خواست، همانی را بزنید که در هنگام ورود به ویندوز از آن استفاده می‌کنید. اگر برای ویندوز نام کاربری و رمزعبور ندارید به جای رمزعبور فقط enter بزنید. بعد از آن تمام فولدرهایی که در ویندوز به اشتراک گذاشته‌ایم نشان داده می‌شود. دقیقا مثل mount کردن فولدرها از ویندوز از مکانی به لینوکس در همان مکان، شما باید دایرکتوری‌هایی که می‌خواهید آن فولدرهای ویندوز را در آنها mountکنید، ایجاد نمایید. مثلا فرض کنیم در ویندوز فولدری به نام music دارید. (مهم: در ویندوز برای ساده‌تر کردن کارها، چک کنید که فولدرهایی با نام یک کلمه‌ای استفاده می‌کنید بدون فاصله و بدون کارکترهای عجیب و غریب. با این کار لینوکس راحت‌تر می‌تواند آنها را ببیند). بعد شما می‌توانید یک دایرکتوری در لینوکس (با استفاده از حالت کاربر) با نام music در mnt/music/ بسازید. لذا فرمان mount شما خواهد شد:

smbmount //mainframe/music /mnt/music

شما باید بتوانید تمام فایلها را در آن دایرکتوری ببینید. پس از آن می‌توانید مراحل مشابه را برای هر فولدر دیگری از ویندوز که می‌خواهید از لینوکس به آن دسترسی داشته باشید انجام دهید.

اگر می‌خواهید این فایل‌ها به طور دائم باشند و می‌خواهید که آنها را به فایل fstab اضافه نمایید، این خط را (البته بر اساس مثالی که من زدم) استفاده کنید:

mainframe/music /mnt/music smbfs,username=user,password=0 0//

با این فرض که نام کاربری شما user باشد و رمز عبور نداشته باشید. حالا مال خودتان را در این خط قرار دهید و یادتان باشد که یک خط خالی بعد از آخرین خط تایپ شده باقی بگذارید.

تمام این مراحل را برای باقی فایل‌ها انجام دهید. کار شما تمام شد. تا آنجا که می‌دانم این کار تنها اجازه خواندن به شما خواهد داد بنابراین کاربران نمی‌توانند فایل‌ها را انتقال داده یا حذف نمایند.

اگر برای set up کردن samba جزئیات بیشتری می‌خواهید بدانید، به این سایت سری بزنید.

چگونه از محیط text به محیط گرافیکی منتقل شویم:

دکمه‌های ctrl + alt + F2 را همزمان بزنید.

برای لیست کردن فرآیندهایی که کامپیوتر در حال استفاده از آنهاست:

در ترمینال تایپ کنید ps -e

برای چک کردن اینکه چه packegeهایی برای یک application خاص نصب شده‌اند:

rpm -qa | grep appname

که appname نام application مورد نظر است. مثل:

rpm -qa | grep wine

چگونه boot پیش‌فرض را در grub عوض کنیم:

بسیار ساده‌تر از آن است که کسی فکرش را بکند. در اصل کل کاری که باید انجام دهید (به عنوان ریشه یا با اختیارات ریشه) تغییر فایل boot/grub/menu.lst/ است.

این یک مثال از آخرین فایلم است:

grub.conf generated by anaconda#

#

Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file#

NOTICE: You have a /boot partition. This means that#

all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg#

root (hd1,1)1################## #

kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/hdb5 #

initrd /initrd-version.img#

boot=/dev/hda#

default=0 ***************** the first entry is default 0 so just change this to

default 1 for red hat 9 (2.4.20-8) or default 2 for Windows Xp Pro

timeout=10

splashimage=(hd1,1)/grub/splash.xpm.gz

title Red Hat 9 (2.4.20-18.9)1

root (hd1,1)1

kernel /vmlinuz-2.4.20-18.9 ro root=LABEL=/ hdd=ide-scsi

initrd /initrd-2.4.20-18.9.img

title Red Hat 9 (2.4.20-8)1

root (hd1,1)1

kernel /vmlinuz-2.4.20-8 ro root=LABEL=/ hdd=ide-scsi

initrd /initrd-2.4.20-8.img

title Windows Xp Pro

rootnoverify (hd0,0)1

chainloader +1

بعد آن را ذخیره کرده و کامپیوتر را reboot کنید، این باید distro یا Os را که شما می‌خواهید را به طور اتوماتیک boot کند.

پیکربندی Grub:

این یک دستورالعمل عمومی است در مورد اینکه چگونه یک توزیع را به یک پیکربندی grub که از قبل موجود بوده اضافه کنیم. پس اجازه دهید که مثالی را که می‌خواهم با آن کار کنم را بیاورم. ممکن است مال شما متفاوت باشد اما خوشبختانه قواعد یکی است. خب بیایید مثال من را از یک سیستم با سه راه‌اندازJamd و Gentoo و Windows XP Pro بیاوریم( a triple boot system). در اینجا فایل grub.conf که در Jamd ذخیره شده را آورده‌ام:

نکته: می‌توانید انتخاب کنید که پارتیشن boot/ داشته باشید یا نه. من هیچ وقت نداشتم، ولی بعضی دارند. وقتی که grub را نصب می‌کنید باید به طور اتوماتیک به پارتیشن boot اشاره کند، ولی اگر به دلیلی نکرد خودتان باید تنظیم کنید که آن پارتیشن را بخواند.

این آموزش روشی عمومی برای اضافه کردن یا تغییر فایل grub.conf است و ممکن است برای برخی توزیع‌ها کار نکند. مثلا به نظر می‌رسد SUSE مدل مخصوص به خودش دارد و شما برای اینکه بتوانید این کار را در یک bootloader دیگر غیر از آنچه خودش دارد انجام دهید، باید خلاقانه عمل کنید. ولی این مراحل تقریبا برای هر توزیع دیگری قابل اعمال است.

هر چیز که علامت # دارد تنها اطلاعات است و در حین boot شدن خوانده نمی‌شود.

تذکرات من به رنگ قرمز است.

grub.conf generated by anaconda#

#

Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file#

NOTICE: You do not have a /boot partition. This means that#

all kernel and initrd paths are relative to /,eg#

root(hd1,1)1 #

kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/hdb2 #

initrd /boot/initrd-version.img#

boot=/dev/hda#

این یعنی من grub را روی درایو سخت اصلی خود نصب کرده‌ام.(dev/hda/)

default=0

این یعنی اگر من چیز دیگری انتخاب نکنم به طور پیش‌فرض اولین مدخل در لیست grub لود خواهد شد.(مدخلها از صفر آغاز می‌شوند.)

timeout=10

این مقدار زمانی است که grub قبل از boot شدن به OS/distro پیش‌فرض، صبر خواهد کرد. عدد ۱۰ یعنی حدودا ۱۰ ثانیه.

splashimage=(hd1,1)/boot/grub/splash.xpm.gz

این جایی است که splash image شما لود می‌شود، می‌تواند تغییر هم بکند اما باید مراقب بود.

title JAMD (2.4.20-9)1

این عنوانی است که شما می‌خواهید برای os/distro استفاده کنید. واقعا می‌توانید هرچه را که دوست دارید انتخاب کنید، اما فقط کارکترهای عجیب و غریب استفاده نکنید.

root (hd1,1)1

مکان پارتیشن ریشه برای این distro. توجه کنید که hd1 یعنی درایو سخت دوم و آن یکی ۱ یعنی دومین پارتیشن (شمارش از صفر آغاز می‌شود.)

kernel /boot/vmlinuz-2.4.20-9 ro root=LABEL=/ hdd=ide-scsi

این نشان می‌دهد مکان دقیق کرنل کجاست و من scsi را هم اضافه کرده‌ام.

initrd /boot/initrd-2.4.20-9.img

این خط زمانی که سایر os/distro ها را به grub.conf خود اضافه می‌کنید اهمیت ندارد.

title Windows Xp Pro

rootnoverify (hd0,0)1

این مدلی است که در آن ویندوز اضافه می شود.

chainloader +1

title Gentoo

root (hd0,2) ۱

در اولین درایو سخت و سومین پارتیشن قرار گرفته است.(یادتان باشد. شمارش از صفر شروع می‌شود.)

kernel (hd0,2)/boot/bzImage root=/dev/hda3 hdd=ide-scsi

خیلی سخت است که فاصله گذاری را درست برای این تعیین کنیم. شما به مکان کرنل روی هارد و بعد از آن به نام دقیق کرنل نیاز دارید. اگر از پارتیشن جداگانه‌ای برای boot استفاده کردید باید همان را استفاده کنید چون کرنل در آنجا مقیم است. بعد باید بنویسید root=/dev/hd??1 تا نشان دهید grub کجا می‌تواند پارتیشن ریشه را در این distro بیابد. از آنجا که برای این، شمارش از ۱ آغاز می‌شود پس پارتیشن ریشه در هارد اول و در سومین پارتیشن است.

end file

شما می‌توانید فایل grub.conf را با تغییر دایرکتوری‌ها در ترمینال عوض کنید و با حق ریشه در هر ویرایشگری که دوست دارید آن را باز و ویرایش نمایید. من از nano استفاده می‌کنم پس این هم کاری که انجام می‌دهم:(زمانی که به آن نصبی boot شد که حاوی grub.conf است که استفاده می‌کردم.)

cd /etc/

su

yourrootpassword

nano -w grub.conf

تغییرات بعد از reboot اعمال خواهند شد.

شما همچنین می‌توانید روشهای متعدد boot کردن سایر distro ها را هم با استفاده از تابع edit در صفحه راه‌اندازی grub امتحان کنید. اینها تغییرات دایمی نیستند لذا زمانی که چیزی را پیدا کردید که کار می‌کرد، باید آن را در فایل grub.conf وارد، آن را ویرایش و با اطلاعات جدید ذخیره نمایید. بر خلاف lilo برای grub نیازی نیست آن را اجرا کنید. تغییرات به طور اتوماتیک بعد از reboot اعمال خواهند شد.

نوع فایل خود را ویرایش کنید:

این یعنی شما می‌توانید کنترل کنید که هر application چه فایلهایی را در زمانی که روی آن دوبار کلیک می‌کنیم باز می‌کند. مثلا فرض کنیم شما یک فایل MP3 دارید که زمانی که روی آن دوبار کلیک می‌کنید درkaboodle باز می‌شود. شما می‌توانید آن را تغییر دهید تا از به بعد در xmms باز شود. تمام کاری که باید انجام دهید این است که روی فایل راست کلیک کنید و edit file type را انتخاب کنید. بعد یک پنجره جدید باز می‌شود. نیمه پایین آن، در جایی که نوشته application order نگاهی بیندازید. در اینجا می‌توانید حذف، اضافه و اشیا را به پایین و بالا حرکت دهید. هر appliation که نام آن در بالاترین قسمت قرار داده شود به طور خودکار زمانی که روی فایل دوبار کلیک شد آن را باز می‌کند. این مخصوصا برای فایلهای ویدئویی مفید است. مثلا من می‌خواهم این فایلها را با mplayer باز کنم. خب من تنظیمات لازم را انجام میدهم و از آن به بعد فایلهای ویدئویی من با دو بار کلیک روی آنها با mplayer باز خواهند شد.

نمایش DVD:

movie player من برای نمایش DVDها، mplayer است. شما می‌توانید به راحتی آن را از طریق rpmها برای Red Hat 7.3 و 8 و 9 نصب کنید. برای Red Hat 9، صفحه خانگی Red Hat 9 را برای لیست مخصوص نیازمندی‌ها و اینکه از کجا آنها را بگیرید، ببینید.

به هر حال برای استفاده درست از mplayer باید کارهایی انجام دهید. اول آنکه وقتی mplayer را باز می‌کنید، باید تنظیمات را عوض نمایید. به preferences و سپس misc بروید. برای دیدن تصویر آن، و اینکه بفهمید منظورم چیست اینجا را کلیک کنید. اگر درایو DVD rom شما مثل من secondary master است باید dev/hdc/، و اگر secondary slave است باید dev/hdd/ را انتخاب کنید و همین طور تا آخر. شما می‌توانید این را با چک کردن مرورگر سخت‌افزار خود (مثل kde menue-system-setting-hardware browser در Red Hat 9) تغییر دهید. برای دیدن تصویر اینجا را کلیک کنید. بعد از آنکه این هم انجام شد فقط یک کار دیگر می‌ماند. باید DMA را برای DVD rom خود فعال کنید. این کار در Red Hat 8 یا نسخه‌های بعد از آن با اضافه کردن این خط (بدون کوتیشن‌ها):¨options ide-cd dma=1¨ به فایل etc/modules.conf/ (با داشتن اجازه ریشه برای ویرایش فایل) انجام می‌شود. وقتی این کارها انجام شد، یک DVD در درایو قرار دهید و ترمینال را باز کنید و تایپ کنید: gmplayer -DVD 1

بعد از آن شما می‌بینید که نمایش DVD آغاز می‌شود.

چگونه یک graphical bootdisk creation را به یک rpm based distro اضافه کنیم (اگر از قبل نداشتید):

این فایل را گرفته و آن را نصب کنید. باید در منوی KDE شما ظاهر شود. (معمولا در kde-system tools-more system tools-create bootdisk)


منبع:

http://easylinuxguide.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=25&page=1

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Web Counter
Hit Counter
web counter