Wednesday, October 05, 2005

بازیهای لینوکس

یکی از استفاد های که از کامپیوتر می شود بازی کردن است که طرفداران خاص خود دارد و عده ای زیادی از کامپیوتر برای این کار استفاده می کنند همانطور که شما از ویندوز می توانید برای بازی کردن استفاده کنید از لینوکس هم برای این منظور استفاده می شود و باز یهای معروفی مانند doom هم برای لینوکس طراحی و ساخته شده اند . اما چند نکته را لازم است یاد آوری کنم .

  • اکثر بازی های که اکنون ساخته می شود چون ویندوز یک سیستم عامل فراگیر در دنیا است برای ویندوز ساخته می شود از اینرو در تعدادی از باز یها در لینوکس دارای محدودیت هستیم که البته با مرور زمان این محدودیت رفع خواهد شد.
  • برای اجرای بازیها شما احتیاج به رابط گرافیکی دارید که الان اکثر بازیها بر اساس رابط گرافیکیِDirectx ساخته می شود که مخصوص ویندوز است و لینوکس از این رابط استفاده نمی کند پس اگر شما دارای بازیی باشید که احتیاج به رابط گرافیکی DirectX دارد شما تا اندازه ای با محدودیت مواجه هستید رابط های گرافیکی سرعت و کیفیت بازی را افزایش می دهند . در لینوکس از رابط گرافیکی OpenGL استفاده می شود که همان کارآیی DirectX را دارد و در زمان فعلی اکثر سازندگان بازیهای کامپیوتری بازیهای خود را به نحوی می سازند که بتوان به خوبی با رابط OpenGL کار کند. پس شما احتیاج به این رابط دارید براساس همین رابط بازیهای زیاد و معروفی برای لینوکس ساخته شده است مانند DOOM
  • در بازی های که احتیاج به خاصیت 3 بعدی دارند شما باید تنظیماتی را در مشخصات کارت گرافیک خود انجام دهید تا این توانایی فعال گردد و قابل استفاده باشد شما باید آخرین درایور مربوط به کارت گرافیک تان را از اینترنت دانلود کرده ونصب کنید البته درایور مربوط به لینوکس را.معمولا شرکت های بزرگی مانند Nvidia و ATI هر چند وقت درایور مربوط به لینوکس را ارائه می دهند پس لازم است همیشه update باشید.

البته شما با کمک بر نامه ای به نام wine می توانید در لینوکس یک محیط شبیه سازی شده از ویندوز درست کنید و در این محیط تعدادی از برنامه های ویندوز مانند بازیها را نصب کنید و لذت ببرید . البته لازم به یاد آوری است که این برنامه در مراحل ابتدایی و تا به بلوغ کامل رسیدن راه زیادی وجود دارد . لازم است اخرین نسخه از این برنامه را دانلود کنید و کار های خود را انجام دهید. بازیها در این محیط به خوبی اجرا می شود.

بدست آوردن اطلاعات در مورد بازی‌های لینوکس

برای بدست آوردن اخبار در مورد آخرین بازی‌های لینوکس و همچنین دسترسی به لینک‌هایی برای دانلود آنها، سایت‌های متعددی موجود هستند. برخی از آنها عبارتند از :

- سایت The Linux Game Tome با آدرس http://happypenguin.org: این سایت حاوی اخبار در مورد بازی‌های لینوکس و دارای لینک‌هایی به سایر سایت‌های بازی است. معمولا لینک‌ها به اخبار سایر سایت‌های بازی است. لیست‌هایی از بازی‌هایی که جدیدا ارتقا یافته و یا بررسی شده اند نیز ارائه شده است.

- سایت بازی‌های لینوکس با آدرس http://linuxgames.org: این سایت به شما کمک خواهد کرد تا آخرین اطلاعات را در مورد بازی‌های مورد نظرتان بدست آورید. لینک‌هایی به راهنماهای مختلف و سوالات پرسیده شده و همچنین یک انجمن برای بحث و تبادل نظر در مورد بازی‌های لینوکس وجود دارد. لینک‌هایی به سایر سایت‌های بازی‌های لینوکس نیز فراهم شده است.

- سایت id Software با آدرس http://idsoftware.com: در این سایت اطلاعات و لینک‌هایی برای دانلود نسخه‌های نمایشی بازی‌های Quake و Doom خواهید یافت.

- سایت Tux Games با آدرس http://www.tuxgames.com: در صورتی که آماده خرید یک بازی هستید، این سایت یک سایت مخصوص فروش بازی‌های تجاری لینوکس است. علاوه بر اخبار و بازی‌های گوناگون، این سایت ارائه دهنده لیست پرفروش‌ترین بازی‌ها و بازی‌هایی است که بزودی ارائه خواهند شد.

- سایت LGDC با آدرس http://lgdc.sunsite.dk: در صورتی که قصد دارید خودتان بازی تولید کنید، این سایت منبع خوبی برای شما می‌تواند باشد.

رابط‌های گرافیکی بازی‌ها

بیشتر بازی‌های جدید به یک رابط گرافیکی برای اجرا شدن نیاز دارند. بیشتر این بازی‌ها برای اجرا شدن به همراه سیستم پنجره ای X Window ارائه می‌شوند. سایر رابط‌هایی که برای بازی‌ها وجود دارند، رابط SVGALIB و OpenGL هستند.

رابط X Window

همانطور که از قبل با این رابط آشنایی دارید، این رابط ارائه کننده زیرساختارهای پنجره ای در لینوکس است. بدلیل اینکه X قادر نیست یک فضای کامل روی صفحه نمایش به بازی اختصاص دهد، باعث کاهش کارایی بیشتر بازی‌ها می‌شود.

رابط Linux Super VGA Library

این رابط قادر به ارائه یک صفحه کامل به بازی‌ها است. بازی‌های مبتنی بر این کتابخانه می‌توانند در حالت تمام صفحه (Full Screen) اجرا شوند. بدلیل اینکه SVGALIB بر خلاف X هنگام اجرای بازی مجبور به مدیریت پنجره‌ها و میزکار نیست، بازی‌ها تحت این رابط بهتر و سریعتر اجرا می‌شوند.

هنگامی که یک بازی را که از رابط SVGALIB استفاده می‌کند را اجرا می‌کنید، این بازی، کنترل صفحه نمایش و ماوس را بر عهده می‌گیرد.

رابط OpenGL

بسیاری از بازی‌های پیشرفته لینوکس از این رابط استفاده می‌کنند. این رابط محیطی برای Render کردن پرسرعت گرافیک فراهم می‌آورد. برای دیدن لیستی از بازی‌ها و سایر برنامه‌هایی که از رابط OpenGL استفاده می‌کنند، می‌توانید از صفحه ابزارها و برنامه‌های لینوکس که در سایت OpenGL موجود هستند، در آدرس http://www.opengl.org/users/apps_hardware/applications/linux_apps.html دیدن نمایید.

1 Comments:

At 10:21 AM, Blogger Unknown said...

موفق باشی هم وطن

 

Post a Comment

<< Home

Web Counter
Hit Counter
web counter