Saturday, October 08, 2005

فایل سیستم در لینوکس

همانطور که ما در ویندوز دارای فایل سیستم های FAT16- FAT32 و NTFS می باشیم و به اصطلاح سیستم بر روی اینگونه فایل سیستم ها سوار می شوند در لینوکس هم ما دارای فایل سیستم های مختلفی هستیم.

شما باید پارتیشن مورد نظرتان را باید فرمت بکنید آن هم با سیستم خاصی تا سیستم عامل بتواند بر روی آن سوار شود و کار کند . اگر شما فیل سیستم درستی را انتخاب نکنید سیستم شما کار نخواهد کرد .

در بین فایل سیستم های ویندوز همانطور که می دانید NTFS یکی از بهترین ها است اگر شما درایو خود را با این فرمت ایجاد کنید از لحاظ امنیت بهتر است و مزایای دیگر.

در لینوکس هم فایل سیستم های گوناگونی وجود دارد که هر کدام به مرور زمان بوجود آمده اند و پیشرفت هایی کرده اند و به مرور زمان پیشرفت کر ده اند .تعدادی از این فایل سیستم ها عبارتند از :

Ex2

Ex3

XFS

JFS

ReiserFS

EX2 :

این فرمت برای ذخیره اطلاعات معمولی که کاربر به طور روزمره با آن سروکار دارد به کار میرود. اما از در رد هت 7.1 به بعد جای خود را به ext3 داد.

EX3 :

این فرمت پیشرفته تربیتی و نسخه ارتقا یافته ex2 می باشد همانطور که میدانید قبل از اینکه کامپیوتر خود را خاموش کنید باید آن را Shut Down کنید. اگر به هر دلیلی این کار انجام نشود دفعه بعد که کامپیوتر را روشن میکنید درایوها باید از نظر انسجام اطلاعات تست شوند. ولی در فرمت ext3 از روشی به نام Journaling استفاده میشود که این کار در مدت زمان بسیار اندکی صورت می‌گیرد و این ربطی به اندازه درایو شما ندارد. از نظر انسجام داده ها و سرعت دسترسی نیز این فرمت بهتر از نسخه قبلی خود عمل میکند. ضمنا تبدیل از ext2 به ext3 و بالعکس به آسانی بدون از دست دادن اطلاعات امکان پذیر است.

دو فرمت بالا هنوز هم استفاده می شود و کار برد دارد ولی الان اکثر سیستم های لینوکسی از EX3 به خاطر مزیت هایی که گفته شد استفاده می کنند

XFS :

یک سیستم خیلی پیشرفته تری از EX3 می باشد که قابلیت Journaling بالایی می باشد و که توسط شرکت سیلیکون گرافیک به وجود آمد و در محیط های گرافیکی لینوکس توانایی بیشتری را از خود نشان می دهد و الان به طور گسترده در تعداد زیادی از توزیع های لینوکس استفاده می شود و اکثرا الان پارتیشن های لینوکس را با این فرمت ایجاد می کنند .

JFS :

همان journaling file system می باشد که قابلیت های این این نوع فرمت در XFS و EX3 گنجانده شده است.

ReiserFS :

توسط یک تیم تحقیقاتی به وجود آمد و همان قابلیت های EXT3 و XFS را دارا است البته زمانی از فرمت قرار بود در ویندوز استفاده شود و اکنون بعضی از توزیع ها از این فرمت به صورت پیش فرض استفاده می کنند .

از بین فرمت های بالا اکنون بهترین XFS است چون امتحان خود را پس داده است و ایراد های آن به خوبی گرفته شده و دارای امنیت بالایی است.

پس شما باید برای نصب لینوکس درایو های مربوط به لینوکس را به صورت یکی از چهار حالت فایل سیستم بیان شده فرمت کنید تا سیستم بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

اگر شما بر روی یک هارد هم ویندوز داشتید هم لینوکس چون ویندوز از لینوکس و فایل سیستم های آن به خوبی پشتیبانی نمی کند از اینرو انتظار نداشته باشید که پارتیشن های ویندوز را بتوانید ببینید.

این پارتیشن ها قابل دیدن نبوده و محتویات آنها دیده نمی شود و به اطلاعات آنها دسترسی ندارد . این هم نشانه ای اساس از خود خواهی میکروسافت و دار و دسته اش.

حال اگر شما به لینوکس بروید می توانی تمام پارتیشن های ویندوز را ببینید و به آن دسترسی دارید و حتی بر روی پارتیشن هایی که دارای فرمت FAT32 هستند می توانید بنویسید . توصیه می شود فعلا بر روی پارتیشن های NTFS چیزی ننویسید این هم یکی از شاهکار های ویندوز است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Web Counter
Hit Counter
web counter