Sunday, October 09, 2005

پارتیشن و لینوکس

در داس و ویندوز برای دسترسی به ابزار های ذخیره سازی مختلف و پارتیشن های مختلف دیسک سخت از حروفی که به نام درایو موسوم هستند استفاده می شود مانند A برای فلاپی و C برای دیسک سخت در حالیکه در لینوکس به این نحو نمی باشد فیل ها در یک ساختار درختی وارونه ذخیره می شوند و هر دایرکتوری می تواند حاوی فایل ها و ودایرکتوریهای دیگر باشد

در لینوکس تمام ابزار های ذخیره سازی در دل سیستم با هم ادغام شده اند مثلا محتویات فلاپی دیسک در مسیر /floppy قرار می گیرد .

گفتیم سیستم ساختاری ذخیره در لینوکس به صورت دایرکتوری می باشد بعضی از دایرکتوریهای مهم سیستم لینوکس عبارتند از :

1- bin فرامین عمومی سیستم عامل لینوکس در این دایرکتوری قرار دارد مانند sort ls و

2- dev حاوی نقاط دسترسی به ابزار های سخت افزاری کامپیوتر است مانند ترمینال ها دیسک های فلاپی دیسک های سخت و کاربران به طور معمول برای دستیابی به این دستگاه ه ها از از نام های آنها استفاده می کنند.

3- etc حاوی برخی فایل های پیکر بندی سیستم است

4- home دایرکتوری کاربران یک سیستم لینوکسی می باشد و اطلاعات کاربران در این دایرکتوری قرار می گیرد.

5- mnt محلی برای متصل کردن ابزار ها دیسک های سخت دیسک های USB و داریو های شبکه می باشد .

6- root دایرکتوری خانگی کاربر ریشه می باشد

7- sbin دستورات مدیریت سیستم در این دایرکتوری قرار می گیرد

8- tmp محل قرار گیری فایل های موقت می باشد

9- usr محل قرار گیری مستندات سیستم بازی ها فایل های گرافیکی کتابخانه ها و چیزهای دیگر است

در سیستم فایل داس و ویندوز برای جدا کردن پوشه ها و مسیر ها از بک اسلش استفاده می شود در حالی که در لینوکس از اسلش استفاده می شود.

نام فایل در داس و ویندوز همیشه دارای یک پسوند است مانند txt برای فیل های متنی در لینوکس به این پسوند ها احتیاجی نیست لینوکس بدون توجه به پسوند نوع فایل را تشخیص می دهد .

شما باید در ویندوز هارد را به پارتیشن های مختلف تقسیم کنید تا سیستم عامل در آن سوار شود این کار در لینوکس هم باید انجام گردد ولی در لینوکس شما باید حداقل دارای سه پارتیشن باشید تا سیستم کار خود را به خوبی انجام دهد و با مشکلی بر خورد نکند.

این پارتیشن ها در اصل همان دایر کتوریهای می باشند که در بالا به آنها اشاره شده است چهار پارتیشن مهم عبارتند از

/boot

/root

/swap

/home

پارتیشن boot محل قرار گیری فایل های مربوط به بوت سیستم می باشد و سیستم در هنگام بالا آمدن این دایر کتوری را می خواهد و سیستم شروع به کار می کند

البته اکثر کاربران دایرکتوری boot را در داخل سایر دایر کتوری قرار می دهند که بهتر است این کار را انجام ندهند اندازه این پارتیشن حداقل باید 100 مگا بایت باشد

پارتیشن root محل فایل ها و برنامه های و ابزار های مربوط به مدیر یا کار بر اصلی سیستم می باشد که بهتر است جدا باشد و بسته به نیاز مدیر دستگاه اندازه این پارتیشن می تواند متفاوت باشد.

پارتیشن swap یکی از پارتیشن های مهم می باشد می دانید که وجود داشتن RAM برای دستگاه لازم و ضرور ی میباشد و می دانید هر چه RAM دستگاهی بالاتر باشد سرعت و کارآیی آن دستگاه بهتر است زمانی است که شما تعداد زیادی برنامه باز کرده اید و دستگاه با کمبود RAM مواجه شده است در این حالت RAM مجازی دستگاه به داد سیستم می رسد که در ویندوز به آن Virtual memory می گویند این RAM مجازی در لینوکس SWAP نام دارد و چون لینوکس در SERVER ها کاربرد زیادی دارد و روی سیستم های SERVER فشار زیادی وارد می شود از اینرو وجود داشتم RAM مجازی لازم وضروری است بدون این RAM کارآیی سیستم واقعاً افت می کند پس باید این پارتیشن حتما ایجاد شود بهتر است مقدار این پارتیشن دو برابر RAM فیزیکی باشد مثلا اگر شما دارای 512 مگابایت RAM هستید SWAP شما باید در حدود 1024 مگابایت باشد.

پارتیشن home محل ذخیره کل داده ها و اطلاعات مربوط به کاربران سیستم می باشد و اندازه آن بسته به نیاز کاربران و تعداد آنها است.

البته شما می توانید برای هر کدام از دایرکتوریها یک پارتیشن جداگانه درست کنید که البته احتیاجی نیست .

برای پارتیشن بندی در لینوکس شما می توانید از برنامه هایی که در هنگام نصب لینوکس همراه خود سیستم ارائه میشود استفاده کنید کار کردن با تعدادی از این برنامه ها مانند FDISK ویندوز می باشد و در تعدادی دیگر شما دارای محیط گرافیکی هستید.که کار را راحت تر کرده است

از برنامه هایی مانند Partition Magic در ویندوز هم می توانید استفاده کنید.

برای نصب لینوکس بهترین روش این است که یکی از پارتیشن های موجود در روی هارد با استفاده از Disk management ویندوز های NT یا برنامه ای مانند Partition Magic حذف یا ِDELETE کنید و سپس بر روی فضای حذف شده لینوکس را نصب کنید.

سعی کنید فضای کافی داشته باشید

اگر بتوانید یک هارد جدا یا دیگر برای لینوکس جور کنید بهتر است چون متاسفانه ویندوز رابطه خوبی با لینوکس ندارد و ممکن است ویندوز باعث خرابی لینوکس تان شود بعضی از برنامه های ویندوزی مثل norton systemwork و غیره پارتیشن های ویندوز را غیر مجاز اعلام می کنند و شروع به درست آنها می کنند که ممکن است به لینوکس آسیب برسد

همیشه لینوکس را بعد از ویندوز نصب کنید...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Web Counter
Hit Counter
web counter