Monday, October 17, 2005

بررسی یک نوع لینوکس

در اینجا سعی می کنم یکی از توزیع ها را یکی از انواع لینوکس را مورد بررسی شما قرار دهم

توزیع مورد نظر BONZAI می باشد

لینوکس Bonzai 3.2 : ظاهری مدرن بر روی ساختاری قدیمی

بونسای نام درختان و گیاهان مینیاتوری ژاپنی است. (من فکر می‌کنم که بونزای نسخه آلمانی آن باشد!). به هرحال چونکه من این درختان کوچک زیبا را خیلی دوست دارم و دبیان را هم همانقدر دوست دارم، می‌دانم که Bonzai یک توزیع مبتنی بر دبیان وودی است که آخرین نسخه پایدار KDE را به همراه خود دارد.

کامپیوتر منزل من دارای این مشخصات است:

CPU : AMD Athlon 1.33GHz
RAM : 256 MB SD-RAM
M/B : Gigabyte 7ZXE
Graphic Card : Geforce 2 MX440 64MB DDR
Sound : Creative Live!
HDD : Western Digital 40GB
CD-ROM : LG 52x
CD-RW : Asus 52x24x52x
Monitor : LG Flat E700B 17”

من درحال حاضر از لیبرانت 2.8.1 به عنوان توزیع اصلی خود استفاده می‌کنم و در پایان دیسک سخت خود ۲ پارتیشن دارم که مختص آزمایش توزیع‌های جدید است. خوب همه چیز آماده است. من دیسک Bonzai را در درایو LG قرار داده و کامپیوتر را بوت می‌کنم. خدایا! این همان دیسک شماره ۱ دبیان نیست؟ من فکر می‌کنم که خیلی بهتر بود اگر سازنده‌های Bonzai حداقل یک نام یا لوگو از خودشان اینجا باقی می‌گذاشتند! فکر نمی‌کنم خیلی کار سختی باشد!

برنامه نصب Bonzai از یک هسته 2.4 به طور پیش‌گزیده استفاده می‌کند. بنابراین شما مانند دبیان لازم ندارید تا گزینه bf24 را در اعلان بوت وارد نمایید. برنامه نصب Bonzai 3.2 همان برنامه نصب استاندارد نصب دبیان با کمی تغییرات می‌باشد. من نصب را شروع می‌کنم. پیش از همه، صفحه خوش‌آمدگویی دبیان 3.0 نمایش داده می‌شود. در مرحله بعدی باید زبان صفحه کلید خودتان را انتخاب کنید.
می‌توانم بگویم که برنامه نصب
Bonzai تا حد ۹۵ درصد شبیه به نصب دبیان وودی می‌باشد. مرحله بعدی مرحله فعال کردن فضای swap است. من یک فضای مشترک برای هر دو لینوکس دارم (hda6) که برنامه نصب آنرا خودکار تشخیص داده و فعال می‌کند.
در مرحله بعدی باید پارتیشن ریشه را تعریف نمایید. من پارتیشن
hda9 خود را به آن و پارتیشن hda10 را به home اختصاص می‌دهم. پس از این مرحله برنامه نصب هسته را نصب کرده و راه‌اندازها را پیکربندی می‌کند. مانند نصب معمولی دبیان. در مرحله بعدی شما باید نام کامپیوتر را تعریف کرده، سیستم را قابل بوت نموده (نصب و فعال سازی LILO) و برای ادامه نصب سیستم را بوت نمایید. من بجای فعال کردن LiLO، یک دیسک قابل بوت ایجاد کرده و سیستم را بوت کرده، وارد دبیان می‌شوم. سپس فایل‌ها را از روی فلاپی به پارتیشن boot کپی کرده و آنها را در فایل تنظیم گراب (boot/grub/menu.lst/) اضافه کرده و سیستم را بوت می‌کنم.
اکنون من می‌توانم نصب را ادامه دهم. در مرحله دوم نصب، برنامه نصب ابتدا کلمات عبور سایه و
MD5 را فعال کرده و کاربر ریشه و یک کاربر عادی ایجاد می‌کند. سپس شما باید تنظیمات موقعیت زمانی را انجام دهید. پس از آن شما نخستین محصول Bonzai را مشاهده می‌کنید : AppSelect. من حدس می‌زنم که AppSelect تغییر داده شده Tasksel است. به کمک آن می‌توانید بسته‌های مورد نیاز خود را برای نصب شدن انتخاب کنید. گزینه‌های زیادی وجود ندارد:

German Environment - German language support
Shell Applications - a set of shell applications
Hardware Autodetection - hardware detection utilities
Magicfilter - application to setup your printer
ISDN - applications to set up ISDN connections
Samba - access Windows Shares
KDE - the K Desktop

Environment
این هم یک تصویر از محیط گرافیکی این نوع لینوکس

من همه گزینه‌ها را بجز محیط آلمانی، ISDN و Samba انتخاب می‌کنم. سپس برنامه نصب سعی می‌کند تا سخت‌افزار مرا شناسایی کرده و X-Window را پیکربندی کند. من ترجیح می‌دهم تنظیم دستی را انتخاب کنم. مرحله نهایی نصب، فعال کردن KDM است که امکان انجام ورود گرافیکی به سیستم را برایتان میسر می‌کند.
خوب! اکنون برنامه نصب به پایان رسیده و شما می‌توانید به سیستم
Bonzai 3.2 خودتان بوت کنید! در صورتی که برای نصب آن به کمک بیشتری نیاز داشتید، این مقاله را که در سایت دیستروواچ قرار دارد، مطالعه کنید.

بدلیل اینکه اندازه کلی سیستم بسیار کوچک است، نصب مدت بسیار کمی طول می‌کشد. من فکر نمی‌کنم که نصب Bonzai از نصب دبیان راحت‌تر باشد. آنها باید آنرا کمی راحت‌تر کنند.

بسیار خوب. من می‌توانم KDM را مشاهده کنم. وارد سیستم می‌شوم. به نظر می‌رسد که همه چیز به خوبی کار می‌کند. این یک سیستم بسیار پایه‌ای است که فاقد هر گونه برنامه‌های توسعه و سایر بسته‌های نرم‌افزارهای کاربردی است. در صورتی که چیزی نیاز داشته باشید، باید آنرا با کمک apt نصب کنید. فراموش نکنید که شما فقط ۱۸۵ مگابایت برنامه گرفته‌اید!
من می‌خواهم یک تصویر از میزکار
Bonzai بگیرم. (من دوست دارم بررسی‌هایم حداقل یک عدد تصویر داشته باشد)و متاسفانه نمی‌توانم ksnapshot را پیدا کنم. من آنرا روی دیسک‌های لیبرانت 2.8.1 دارم، ولی مخصوص KDE 3.1.3 است. تصمیم می‌گیرم که Gimp را از روی آن نصب کنم. بنابراین یک پنجره کنسول باز کرده و دستورات زیر را وارد می‌کنم:

# su
# apt-cdrom add (for disk 1)
# apt-cdrom add (for disk 2)
# apt-get install gimp

من اکنون Gimp را نصب کردم و این هم تصویری که با آن از میزکار Bonzai 3.2 گرفته شد:


متاسفانه همه چیز بجز KDE (که نسخه 3.1.4 است) قدیمی هستند. Xfree86 نسخه 4.1.0! هسته نسخه 2.4.20! و به همین ترتیب. من می‌دانم که Bonzai مبتنی بر وودی است، ولی ترجیح می‌دهم که یک سیستم جدیدتر داشته باشم. من فکر می‌کنم که دبیان سارژ اکنون به قدر کافی پایدار شده باشد تا سازنده‌های Bonzai در نسخه‌های بعدی‌شان از آن استفاده کنند. با Bonzai شما یک پوسته مدرن بر روی یک ساختار قدیمی دارید.
من حس میکنم که سیستم نسبت به لیبرانت 2.8.1 کمی کندتر است. البته لیبرانت من مجهز به هسته 2.6.1 و
Xfree86 4.3.0 است.

چرا باید Bonzai را انتخاب کنیم؟
با Bonzai شما یک سیستم پایه دارید که می‌توانید آنرا به کمک apt توسعه دهید. در صورتی که یک اتصال اینترنتی سریع ندارید (مثل من!) می‌توانید از آن برای بروزسازی KDE سیستم‌های وودی موجود استفاده کنید که گزینه‌ای قابل توجه است. در حقیقت مزیت اصلی آن سایز کم آن است که حتی کاربران با اتصال تلفنی هم می‌توانند آنرا دانلود کنند.
در صورتی که شما یک کاربر باتجربه باشید، می‌توانید آنرا نصب کرده و آنرا خودتان گسترش دهید.

چگونه می‌توانند آنرا بهتر کنند؟
بله باید بهتر شود. همانطور که قبلا هم گفتم، در صورتی که آنها از سارژ استفاده کنند و یک سیستم ۱۸۵ مگابایتی با آن ارائه کنند، بسیار هیجان انگیر خواهد بود. بسیاری از کاربران مایلند از بسته‌های نرم‌افزاری جدیدتر استفاده کنند. نه تنها KDE جدید.
دوم اینکه برنامه نصب
Bonzai باید بهینه سازی شود. دبیان در حال پورت کردن برنامه نصب آناکوندای ردهت به دبیان است. در صورتی که آنرا بزودی منتشر کنند، Bonzai می‌تواند از آن سود ببرد. به این صورت، نصب آن آسانتر شده و کاربران بیشتری می‌توانند از آن استفاده کنند.
سوم اینکه وقتی نصب می‌شود، کاملا شبیه یک سیستم استاندارد دبیان است. من دوست دارم حداقل علامتی از
Bonzai داشته باشد! برای مثال لوگو. شما هیچ جا به نام Bonzai برخورد نمی‌کنید. حتی یک پس‌زمینه میزکار. من فکر می‌کنم این قضیه لازم باشد.
چهارم اینکه اگر دو ویرایش متفاوت از آن ارائه شود، بسیار جالب خواهد بود. مثلا یک
ISO استاندارد ۱۸۵ مگابایتی و یک ISO مثلا ۳۰۰ مگابایتی (و نه بیشتر) که می‌تواند حاوی بسته‌های اضافی‌تر باشد. مانند بسته‌های برنامه‌نویسی و کتابخانه‌ها (GCC، GTK و...)، برنامه‌های اداری (مثلا Koffice) و...

نتیجه‌گیری: ایده‌ای زیبا روی ساختاری قدیمی
لینوکس Bonzai یک توزیع جالب است. در صورتی که بسته‌های نرم‌افزاری آن جدیدتر بود، خیلی بهتر می‌شد. در صورتی که اینترنت سریع یا دیسک‌های وودی را نداشته باشید، Bonzai نمی‌تواند یک سیستم کامل کاری را برایتان تشکیل دهد. زیرا فاقد بسیاری از برنامه‌های کاربردی است. البته از یک توزیع ۱۸۵ مگابایتی نباید هم انتظار بیشتری داشته باشید. به هر حال، من منتظر نسخه سارژ لینوکس Bonzai هستم!

1 Comments:

At 12:21 PM, Anonymous Anonymous said...

aghaye faridi shoma dar iran va ba emkanate iran be in sath az maloomat dast yafteiid doroste? omidvaram hamanad kalameye ghorbati ke dar biographytan estefade kardid iran barayetan hamishe maanaye jaye gharib va doshman nabashad. chera inghadr man badbinam bar migarde be raftar hamvatanetan hengam hozoor dar iran ba iranihaye mehman navaz va khosoosan bad az morajeat be afghanestan

 

Post a Comment

<< Home

Web Counter
Hit Counter
web counter